Articles

L'àrea de Llengua i les TIC - Parlar

Aquest article ens explica com utilitzar les TIC des de el punt de vista de la llengua oral. L'aprenentatge dels nens i nenes és més significatiu i motivador quan fan servir recursos i eines més properes.
Una possibilitat que aquest article ofereix es gravar als alumnes quan fan una exposició, i després escoltar-la o veure-la, així que els nens i nenes poden millorar en la seva habilitats tant lectores com de escriptura. d'aquesta forma poden fer un exercici de autoavaluació, de manera que ells mateixos poden observar quins son els seus errors i com millorar-los. També pot haver una coavaluació, és a dir, que els mateixos alumnes facin una crítica constructiva als seus companys.

D'aquesta, a part de treballa les competències comunicatives, també es reforcen altres competències com la de aprendre a aprendre.

Aquest article a part de donar recursos per treballar la llengua oral, ens ofereix altres recursos per treballar, l'expressió escrita o la lectura.

Esperem que sigui del vostre interès, Aquí teniu l'enllaç per a més informació!!

Fins la propera ;)

El paper de les TIC en el nou context social

Hola lectors! Avui us porto el primer article que m'agradaria compartir. Es tracta d'un treball realitzat per un professor que ha vist el creixement de les TIC a l'escola on està. En el text l'autor parla de molts punts diferents i en concret, n'hi ha un que ens interessa. Ho endevineu? Evidentment, la part que més ens ha cridat l'atenció és la que relaciona recursos TIC amb l'àrea de llengües!

Aquest mestre expressa la importància de l'aprenentatge de l'escriptura, la lectura i la parla com a capacitats claus per treballar amb la informació i la comunicació. Tanmateix, les noves tecnologies ofereixen moltes possibilitats en aquest àmbit tan pel professorat com per l'alumnat.

Els recursos interactius permet crear entorns d'aprenentatge, facilitar activitats, interaccionar directament amb els continguts en el cas dels alumnes sobretot, l'explicació de la matèria de forma digitalitzada... I infinitud d'opcions variades. 

A més, m'agradaria destacar un concepte que apareix a l'article, l'anomenada "tecnologia dolça". Aquesta fa referència a que el docent pugui acompanyar la persona, ajudar-la i preocupar-se de com li van les coses.

En conclusió, aquest article és lleuger de llegir, té poques pàgines però amb contingut de sobres, fàcil d'entendre i molt útil per aquests mestres de llengua que busquen arguments a favor de les TIC. 

Si voleu llegir l'article sencer només heu de fer un clic!


Recursos TIC a l'àrea de llengües

Hola lectors! Estic aquí de nou per parlar-vos d'articles que us poden ajudar a relacionar l'àrea de llengües i els nous recursos TIC. En aquesta ocasió el text ens arriba de fonts de la Generalitat de Catalunya i ens pretén fer un breu recull dels llocs que podem visitar a l'hora d'ensenyar llengües a l'escola. Evidentment, sabent la font d'on treiem l'article podem comprendre que ens faci un recull dels recursos propis dels departaments d'educació, tan català com espanyol. Amb això vull dir que no és d'estranyar que programes que ens ofereix siguin tals com l'XTEC amb l'escola oberta o l'Edu365 amb les ja tradicionals activitats Jclic. També ens parla de CNICE a nivell espanyol i ens ensenya algunes eines de recerca i consulta d'informació (diccionaris especialitzats, enciclopèdies, videoteca digital...).

Són molts els programes dels quals ens parla l'article però tenim la sort que els classifiquen força bé segons la funció que desenvolupen o la finalitat que persegueixen. A més, cada apartat ve acompanyat per imatges del recurs que s'explica, cosa que permet visualitzar millor la complexitat o l'ús del programa en qüestió permetent a l'usuari saber si és ben bé el que està buscant.

Pel que fa a la densitat de l'article cal dir que no ens hem de deixar portar pel nombre de pàgines que té. Com ja he dit el text està carregat d'imatges el que fa que l'extensió del document sembli més gran del que realment és.

Si li voleu fer una ullada, aquí us deixo l'enllaç!

Les TIC a l'àrea de llengua estrangera

En aquest article podem trobar un conjunt de idees i recursos que podem trobar a la xarxa, o fabricar-los nosaltres mateixos com a mestres.

A l'hora de treballar amb les llengües, a Internet hi ha molts recursos que ens permetran treballar de manera online, i sense haver de instal·lar cap tipus de programari. Com ha mestres hem de saber discriminar quina és la seva utilitat i quines habilitats ens permeten treballar. A llengua hi ha 5 habilitats: escriure, parlar, llegir, escoltar i entendre. La gran majoria de recursos TIC ens permeten treballar aquestes habilitats de forma eficaç i eficient.

En aquest article, l'autor explica quins serien els elements necessaris que hauriem de tenir en els ordinadors, per tal de poder accedir a tots els recursos. Una proposta d'activitat és fer servir fòrums o xats per així potenciar la lectura i l'escriptura. En el fòrums es poden plantejar debats, dubtes etc.. i els mateixos alumnes es poden ajudar entre sí.

Un últim recurs que aquest autor ofereix són els cercadors. N'explica el seu funcionament i com podem posar més filtres perquè la informació que trobem sigui més fiable i verídica.

Per més informació aquí teniu l'enllaç!

TIC i Llengua
Aquest no és ben bé un article, sinó què és un fòrum de mestres en el que tots donen la seva opinió sobre l'ús de les TIC a l'escola, i sobretot tots afirmen que és una eina motivadora i útil per poder aprendre i dominar una llengua.

Cada cop hi ha més recursos a la xarxa per aprendre i dominar una llengua, ja sigui estrangera o autòctona. Amb totes aquestes possibilitats els nens i nenes aprenen a compartir coneixements, així és poden ajudar els uns als altres i fins  i tot aportar nous coneixements.

Les TIC a llengua fomenten l'aprenentatge, ja que hi trobem infinites activitats, d'ortografia, escriptura, lectura, vocabulari... Els propis alumnes poden de ser productors, ja que poden participar en debats fòrums, fer entrades en un blog etc.. d'aquesta manera els nens i nenes mostren molt més d'interès i motivació per aprendre una llengua.

Tot aquest ampli ventall de recursos obre les portes a noves metodologies, ja que a part de utilitzar les TIC com un altra eina, hem de ensenyar també ha cercar informació i sobretot a identificar quina és la més adient i més fiable.

Aquest fòrum dóna molta importància a la formació de mestres en aquest nou àmbit i amb aquesta nova eina. Per poder fer un ús encara molt més eficient, i sobretot per apropar-nos més als alumnes.

En aquest enllaç trobareu tot el debat!!

Internet a la classe de llengua i literatura

Hola de nou lectors i lectores!

Enguany us porto un nou article d'interès. L'article que us presento avui és la visió que en fem d'una societat on les TIC han anat prenent força i s'han introduït en quasi tots els àmbits de la nostra vida. Evidentment, també han entrat en l'àmbit educatiu i és l'escola la que s'ha d'adaptar a elles i treure'n un bon suc. És per això que els autors ens fan un anàlisi exhaustiu dels avantatges i els inconvenients que comporta tenir aquests recursos a l'abast de l'aula. Tanmateix, el text pretén donar unes indicacions per fer un ús adequat de les TIC sense ser-ne un expert així com proporcionar-nos tipus d'activitats per treballar amb els nostres alumnes.

En tot cas, tenint en compte que els nens i nenes es veuen meravellats per les noves tecnologies, sense oblidar que estan envoltat d'aquestes, l'article és un suport d'ajuda per encarar la pràctica educativa del docent entorn a les TIC i la seva relació amb el treball de les llengües.

Si el vols llegir al complet, només has de fer un clic!

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada

 

Contribuïdors